Interdisciplinariteit en Objectiviteit

Over de noodzaak van theorie in interdisciplinair onderwijs

Auteurs

  • Niels van Miltenburg

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v41i3.17977

Trefwoorden:

Interdisciplinariteit, Objectiviteit, Epistemisch Pluralisme, Perspectief, Relativisme

Samenvatting

Interdisciplinair onderwijs is vaak gericht op de uitvoering van een interdisciplinair onderzoek zonder al te veel aandacht voor een theoretisch begrip van wat interdisciplinariteit is en verondersteld. In dit paper beargumenteer ik dat dit gebrek aan reflectie op interdisciplinariteit ertoe kan leiden dat studenten te sterk vasthouden aan hun eigen disciplinaire perspectief, wat daadwerkelijke interdisciplinariteit in de weg staat. Ik zal pogen dit probleem het hoofd te bieden door een theoretisch kader schetsen dat leidt tot een beter begrip van interdisciplinariteit en studenten zo de handvaten geeft om hun eigen vakgebied daadwerkelijk te overstijgen.

Gepubliceerd

2023-12-12

Citeerhulp

van Miltenburg, N. (2023). Interdisciplinariteit en Objectiviteit: Over de noodzaak van theorie in interdisciplinair onderwijs. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 41(3). https://doi.org/10.59532/tvho.v41i3.17977

Nummer

Sectie

Thema: Interdisciplinair onderwijs