Interdisciplinariteit en Objectiviteit
Over de noodzaak van theorie in interdisciplinair onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.59532/tvho.v41i3.17977Trefwoorden:
Interdisciplinariteit, Objectiviteit, Epistemisch Pluralisme, Perspectief, RelativismeSamenvatting
Interdisciplinair onderwijs is vaak gericht op de uitvoering van een interdisciplinair onderzoek zonder al te veel aandacht voor een theoretisch begrip van wat interdisciplinariteit is en verondersteld. In dit paper beargumenteer ik dat dit gebrek aan reflectie op interdisciplinariteit ertoe kan leiden dat studenten te sterk vasthouden aan hun eigen disciplinaire perspectief, wat daadwerkelijke interdisciplinariteit in de weg staat. Ik zal pogen dit probleem het hoofd te bieden door een theoretisch kader schetsen dat leidt tot een beter begrip van interdisciplinariteit en studenten zo de handvaten geeft om hun eigen vakgebied daadwerkelijk te overstijgen.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Niels van Miltenburg
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.