Inzendingen

Ga naar inloggen of Registeer om een manuscript te kunnen inzenden.

Richtlijnen voor auteurs

Bent u geïnteresseerd in het aanleveren van artikels? Dan raden we u aan de pagina Over het tijdschrift te bekijken die informatie biedt over het publicatiebeleid van de verschillende secties. Auteurs moeten zich registreren bij het tijdschrift voordat ze artikelen kunnen indienen. Als u zich al heeft geregistreerd, hoeft u alleen nog in te loggen en kunt u beginnen met de vijf stappenprocedure. Indien u wel geregistreerd bent als lezer of recensent, maar nog niet als auteur, ga dan naar Mijn profiel in de rechter kolom en voeg de rol van auteur aan uw profiel toe.

Algemeen
Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) biedt een platform voor discussie over hoger onderwijs met zowel aandacht voor onderzoek als voor onderwijspraktijk en onderwijsbeleid. TvHO wil een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het hoger onderwijs en richt zich op docenten, adviseurs, beleidsmedewerkers, managers en onderzoekers in het hoger onderwijs, zowel in hbo als het wo.

Artikelen
Een groot deel van de artikelen in TvHO zijn onderzoeksartikelen. Daarin ligt de nadruk op de beschrijving van één of meerdere studies gerelateerd aan een theoretisch kader en relevantie voor de onderwijspraktijk. Daarnaast publiceert TvHO ook opiniërende artikelen waarin de nadruk ligt op discussie rondom een praktisch relevant probleem, gerelateerd aan de literatuur. Een aparte categorie wordt gevormd door artikelen waarin de auteur een proefschrift samenvat en daarop reflecteert (doorgaans gebaseerd op het eerste en laatste hoofdstuk). Tenslotte maken ook boekbesprekingen regelmatig deel uit van TvHO.

Richtlijnen voor inhoud en lay-out van een artikel
TvHO vraagt alle auteurs hun inzendingen in te dienen volgens de richtlijnen voor inhoud en lay-out van een artikel. Deze vindt u hier (pagina's 2-9). Inzendingen die niet aan deze richtlijnen voldoen, kunnen geweigerd worden.

Themanummers
Eén of tweemaal per jaar brengt TvHO een themanummer uit. Een themanummer bestaat uit vier of vijf samenhangende artikelen met een inleiding en/of slotbeschouwing. Themanummers worden voorbereid door een gastredacteur in samenwerking met de redactie. Bij voorkeur wordt daarnaast een discussiant benaderd die niet als auteur of redacteur is betrokken.

De artikelen van themanummers ondergaan dezelfde reviewprocedure als andere artikelen. Voorstellen voor themanummers kunnen per e-mail worden verstuurd en dienen te bevatten: een beschrijving van het thema, een korte onderbouwing van de relevantie voor de lezers van TvHO, een voorstel voor een gastredacteur die een inleiding en/of slotbeschouwing wil schrijven, en voorstellen voor minstens enkele relevante artikelen en auteurs.

Beoordeling
De redactie laat uw bijdrage door enkele deskundigen beoordelen, meestal één redactielid (interne beoordelaar) en één andere deskundige (externe beoordelaar). De beoordelaars geven een oordeel aan de redactie en een advies voor acceptatie, aanpassing of afwijzing. De redactie neemt vervolgens een besluit. De redactie streeft naar een termijn van drie maanden voor het doorlopen van de beoordelingsprocedure.

De contactpersoon van de redactie neemt met u contact op over de beoordeling en de te nemen stappen. Bij aanpassing van het artikel wordt de herziene versie opnieuw bekeken door de interne beoordelaar en in voorkomende gevallen ook door de externe beoordelaar. Op grond van deze reacties beslist de redactie over definitieve plaatsing.

De redactie houdt zich het recht voor om, in elke fase, artikelen te weigeren.

Acceptatie
Door de redactie aanvaarde kopij geldt als definitieve tekst. De redactie c.q. uitgever redigeert deze tekst voor publicatie. Indien nodig wordt de auteur benaderd om details te verduidelijken.

Publicatie online
Met publicatie van een artikel in het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs geeft/geven de auteur(s) automatisch toestemming tot integrale publicatie op de website van TvHO.

Checklist ter voorbereiding van inzending

Als onderdeel van de indieningsprocedure moeten auteurs verklaren dat hun inzending voldoet aan de volgende richtlijnen: 

  • De inzending is niet eerder gepubliceerd en is ook niet in overweging bij een ander tijdschrift (tenzij een uitleg is gegeven bij Opmerkingen voor de redacteur).
  • De tekst voldoet aan de stilistische en bibliografische vereisten zoals uiteengezet in de Richtlijnen voor het aanbieden van een artikel. Indien beschikbaar zijn alle DOI's voor online referenties verstrekt.
  • De auteur verklaart de afwezigheid van enig belangenconflict en garandeert dat het werk geen inbreuk maakt op enig auteursrecht, eigendomsrecht of persoonlijk recht van een derde partij.
  • De bijdrage is in MS Word (.doc of .docx) formaat.
  • Figuren worden los aangeleverd.

Onderzoeksartikel

De volgende onderwerpen komen doorgaans aan bod in een (empirisch) onderzoeksartikel:
- Probleem en context
Het gaat hier om een probleembeschrijving waarmee de praktische èn theoretische
relevantie wordt aangegeven. Een probleembeschrijving is een kernachtige beschrijving
van een bestaande en gewenste situatie. Deze beschrijving wordt afgesloten met een
probleemstelling: een kernachtige beschrijving van de discrepantie waarvoor in het
onderzoeksartikel een oplossing zal worden gepresenteerd en beargumenteerd op basis
van (empirisch) onderzoek. Een beschrijving van een praktisch probleem gaat vergezeld
van een korte, karakteristieke beschrijving van de onderwijspraktijk, d.w.z. de context,
waarin het probleem zich manifesteert. Een (praktijk)theoretisch probleem is gesitueerd
in een (praktijk)theoretisch kader en betreft veelal een tekortkoming in wat op dit moment
in de wetenschappelijke literatuur bekend is over een bepaald verschijnsel; het is
onzeker of een eerder gevonden resultaat ook in de onderhavige situatie geldt, en/of er
is sprake van (deels) elkaar tegensprekende onderzoeksresultaten.
Er moet sprake zijn van een maatschappelijk onderzoeksdoel èn een wetenschappelijk
onderzoeksdoel. Bij een maatschappelijk onderzoeksdoel wordt beoogd een praktisch
probleem aan te pakken en daarmee een bijdrage te leveren aan de
onderwijspraktijkontwikkeling in het hoger onderwijs. Bij een wetenschappelijk
onderzoeksdoel wordt beoogd een (praktijk)theoretisch probleem aan te pakken en
daarmee een bijdrage te leveren aan de (praktijk)theorieontwikkeling.
- Theoretisch kader
Uitgaande van de probleemstelling wordt in deze paragraaf ingegaan op de relevante
literatuur uit wetenschappelijke en verwante bronnen. De kernbegrippen en relaties
tussen kernbegrippen uit de probleemstelling worden nader gespecificeerd en
geoperationaliseerd aan de hand van de gekozen (praktijk)theoretische concepten. De
lijn van redeneren bij de theoretische keuzes wordt daarbij onderbouwd.
- Onderzoeksvragen
Uitgaande van de probleemstelling, de specificaties en operationaliseringen van de
kernbegrippen en –relaties worden onderzoeksvragen geformuleerd. Er kan hierbij een
onderscheid worden gemaakt tussen hoofd- en deelvragen.
Het is van belang dat de lijn ‘probleemstelling - onderzoeksdoel(en) - theoretisch kader -
- onderzoeksvragen’ een logisch consistente redenering laat zien.
- Methode
Vier onderdelen worden gerapporteerd:
(1) Aantal deelnemers aan het onderzoek, (kort) hun karakteristieken, en de wijze van
selectie van de onderzoeksgroep;
(2) Instrumenten voor de dataverzameling om de onderzoeksvragen te beantwoorden.
De instrumenten sluiten logisch en consistent aan bij de onderzoeksvragen en de lijn
waarvan de onderzoeksvragen deel uitmaken (zie hiervoor);
(3) Onderzoeksdesign. Het onderzoekstype (bijvoorbeeld case study; pretest-posttest
study, etc.) en de wijze van inzet van de instrumenten;
9
(4) Materiaal (eventueel). Een korte karakteristiek van het materiaal dat is gebruikt in de
onderwijspraktijk bij het onderzoek; en
(5) Data-analyse. De kwalitatieve en / of kwantitatieve methoden van analyse van de
data worden aangegeven met aandacht voor betrouwbaarheid en validiteit
- Resultaten
De resultaten worden per onderzoeksvraag gerapporteerd
- Conclusies
De conclusies worden per onderzoeksvraag aangegeven
- Discussie
Er wordt op drie onderdelen ingegaan:
(1) Reflectie op de conclusies in het licht van de probleemstelling en het theoretisch
kader die resulteert in één of meer discussiepunten,
(2) Beperkingen van het onderzoek, en
(3) Implicaties voor onderzoek en voor de onderwijspraktijk.

Reflectie op proefschrift

De bedoeling van deze soort artikelen is om voor de lezers van TvHO de belangrijkste
resultaten van het proefschrift samen te vatten en om te reflecteren op verschillende aspecten
van het onderzoek. Een artikel zou dan, bijvoorbeeld, de volgende onderdelen kunnen bevatten:
- Probleem en context.
- Zie voor een toelichting hiervoor onder ‘onderzoeksartikel’.
- Kort, samenvattend overzicht van onderzoek en resultaten.
- Theoretisch kader in retrospect.
- Reflectie over de gebruikte methodologie.
- Implicaties voor verder onderzoek.
- Implicaties voor de onderwijspraktijk.

Boekbespreking

3.4 Boekbespreking
Een Boekbespreking heeft tot doel dat de lezers een idee krijgen waarom zij juist wel of juist niet
het besproken boek zouden willen kopen en/of lezen. De opzet van boekbesprekingen is in
grote lijnen:
- Titel, auteurs, uitgever, isbn-nummer, aantal bladzijdes., prijs.
- Korte weergave van de inhoud van het boek.
- Doelgroep: voor wie is het boek geschreven? Voor wie zou het geschikt zijn? Hoe past het in
de overige literatuur?
- Implicaties voor onderzoek of praktijk in het hoger onderwijs: wat draagt het boek bij?
- Eigen mening bespreker, onderbouwd met argumenten.
- Personalia bespreker

Privacyverklaring

Wij nemen onze plicht serieus om uw persoonsgegevens op een eerlijke en transparante manier te verwerken. Wij verzamelen en beheren gebruikersgegevens in overeenstemming met ons Privacybeleid. Door de websites van het tijdschrift en het platform te gebruiken, gaat u akkoord met de voorwaarden van dit beleid.