Samenwerken in multidisciplinaire studententeams

Een raamwerk en reflectietool voor onderwijsontwikkeling en -uitvoering

Auteurs

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v41i3.15691

Trefwoorden:

multidisciplinariteit, interdisciplinariteit, studententeams samenwerking, onderwijsontwikkeling

Samenvatting

Docenten en onderwijsontwikkelaars in het hoger onderwijs incorporeren vaak multidisciplinair teamwerk in hun onderwijs om studenten voor te bereiden op het analyseren van complexe problemen in teamverband. De onderzoeksvraag die in dit artikel centraal staat, is: hoe kan een research-informed raamwerk van samenwerken bijdragen aan het vormgeven van onderwijs waarin studenten samenwerken en leren in multidisciplinaire studententeams? Eerst wordt een raamwerk van aspecten van samenwerking gepresenteerd gebaseerd op een systematic review van de literatuur over teamwerk. Dit raamwerk omvat externe invloeden op het team, teaminput, teamproces en teamoutput en subcategorieën daarvan. In de specifieke context van multidisciplinaire studententeams zijn bepaalde aspecten van samenwerking uit het raamwerk extra relevant, zoals de rol van de docent, complexiteit en onzekerheid van de taak, taak- en uitkomstafhankelijkheid, gebrek aan tijd voor teamontwikkeling, teamcompositie, het managen van diversiteit van disciplinaire achtergronden, integratie van inzichten en leiderschapsstructuren.  Voor de ontwikkeling en uitvoering van onderwijs waarin studenten leren samen te werken in multidisciplinaire teams, zijn voor de relevante aspecten van samenwerking reflectievragen geformuleerd om te dienen als reflectietool voor docenten en onderwijsontwikkelaars.

Gepubliceerd

2023-12-12

Citeerhulp

van Woerden, R. (2023). Samenwerken in multidisciplinaire studententeams: Een raamwerk en reflectietool voor onderwijsontwikkeling en -uitvoering. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 41(3). https://doi.org/10.59532/tvho.v41i3.15691

Nummer

Sectie

Thema: Interdisciplinair onderwijs