Vormgeving en ondersteuning van interdisciplinair onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.59532/tvho.v41i3.15634Trefwoorden:
Interdisciplinair Onderwijs, Interdisciplinair Onderzoeksproces, Tools, Integratie, ReflectieSamenvatting
Dit artikel bespreekt de vormgeving en ondersteuning van interdisciplinair onderwijs in een onderwijscontext waar multidisciplinaire studententeams samenwerken aan een interdisciplinair vraagstuk. Specifiek wordt hierbij aandacht besteed aan het faciliteren van de integratie van inzichten en kritische reflectie tijdens het interdisciplinaire onderzoeksproces. Het interdisciplinaire onderzoeksproces biedt een overzicht van stappen die studenten doorlopen bij het doen van interdisciplinair onderzoek, zoals het analyseren van disciplinaire inzichten en het creëren van common ground. Twee voorbeelden worden gegeven van activiteiten die studenten helpen om disciplinaire inzichten te delen en tot een common ground te komen, door studenten de juiste stappen te laten doorlopen en relevante vragen te laten stellen. Naast de integratie van inzichten is kritische reflectie tijdens alle stappen belangrijk, zowel op de uitkomsten van het interdisciplinaire onderzoek als op het eigen leerproces. Het voorbeeld dat wordt gegeven laat zien hoe reflectie op meerdere niveaus gestimuleerd kan worden: op de literatuur over interdisciplinariteit, over het eigen leerproces en de eigen houding ten opzichte van interdisciplinariteit. De discussie staat stil bij andere mogelijke methoden voor het vormgeven van interdisciplinair onderwijs, waarbij het belang van tools wordt onderstreept voor een optimale leerervaring.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Rianne van Lambalgen
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.