Naar een raamwerk voor het identificeren, classificeren en inventariseren van interdisciplinair onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.59532/tvho.v41i3.15633Trefwoorden:
interdisciplinair onderwijs, disciplines, integratie, reflectie, competentiesSamenvatting
Steeds meer hoger-onderwijs-instellingen streven ernaar hun aanbod interdisciplinair onderwijs te vergroten. Het blijkt echter moeilijk te zijn om het bestaande aanbod van interdisciplinair onderwijs te inventariseren, omdat de betekenis van interdisciplinariteit aan inflatie onderhevig is doordat het een modewoord is geworden, en omdat de termen multi-, cross-, inter- en transdisciplinariteit door elkaar worden gebruikt.
Dit artikel beschrijft een raamwerk dat de verscheidenheid aan interdisciplinair onderwijs op een praktische manier inzichtelijk maakt, dat werkbaar is voor een brede instelling en haar gebruikers met verschillende expertiseniveaus op het gebied van interdisciplinair onderwijs. Het raamwerk is van toepassing op: meerdere onderwijsgroottes; verschillende onderwijsniveaus; zowel actieve als passieve onderwijs- en leervormen; diverse opdrachten en toetsvormen; verschillende beoogde leerresultaten. Het raamwerk kan op institutioneel en departementaal niveau gebruikt worden om onderwijs te identificeren, classificeren en inventariseren, en kan door opleidingsmanagement en docenten vertaald worden in eindtermen en leerdoelen.
De volgende aspecten van interdisciplinair onderwijs worden in het raamwerk geïdentificeerd: 1) een complex thema; 2) meerdere disciplines geven inzicht in het complexe thema; 3) de inzichten worden geïntegreerd. Daarbovenop kunnen onderdeel zijn van interdisciplinair onderwijs: 4) een metaperspectief op interdisciplinaire theorie; 5) een meta-perspectief op interdisciplinaire praktijk, inclusief inter- en intrapersoonlijke interdisciplinaire competenties.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Merel van Goch
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.