Een kritisch constructief perspectief op Learning Analytics

Auteurs

  • Tinne De Laet

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v41i1.13957

Trefwoorden:

Learning analytics, feedback, dashboards, assessment, machine learning

Samenvatting

Deze discussiebijdrage heeft als doel een kritisch constructief perspectief te bieden op het onderzoek, de ontwikkeling en het gebruik van Learning Analytics. Hiertoe plaats ik de verschillende bijdrages in dit themanummer in een breder kader en breng deze in verband met evoluties binnen het Learning Analytics domein. Eigen onderzoeks- en implementatie-ervaringen, die zich situeren in de eerste jaren van het universitair onderwijs, verrijken het perspectief en geven aanleiding tot een kritisch constructieve blik op niet enkel de bijdrages in deze uitgave, maar ook het Learning Analytics domein en de onderzoekers en ontwikkelaars die hierbinnen actief zijn. Op deze manier tracht ik enige houvast te bieden aan welwillende onderzoekers, onderwijsontwikkelaars, onderwijsondersteuners, gebruikers, onderwijsdirecteurs, opleidingshoofden of managers die Learning Analytics willen inzetten als een ondersteunend instrument binnen een breder onderwijs- en begeleidingskader.

Downloads

Gepubliceerd

2023-03-31

Citeerhulp

De Laet, T. . (2023). Een kritisch constructief perspectief op Learning Analytics. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 41(1). https://doi.org/10.59532/tvho.v41i1.13957