Een kritisch constructief perspectief op Learning Analytics
DOI:
https://doi.org/10.59532/tvho.v41i1.13957Trefwoorden:
Learning analytics, feedback, dashboards, assessment, machine learningSamenvatting
Deze discussiebijdrage heeft als doel een kritisch constructief perspectief te bieden op het onderzoek, de ontwikkeling en het gebruik van Learning Analytics. Hiertoe plaats ik de verschillende bijdrages in dit themanummer in een breder kader en breng deze in verband met evoluties binnen het Learning Analytics domein. Eigen onderzoeks- en implementatie-ervaringen, die zich situeren in de eerste jaren van het universitair onderwijs, verrijken het perspectief en geven aanleiding tot een kritisch constructieve blik op niet enkel de bijdrages in deze uitgave, maar ook het Learning Analytics domein en de onderzoekers en ontwikkelaars die hierbinnen actief zijn. Op deze manier tracht ik enige houvast te bieden aan welwillende onderzoekers, onderwijsontwikkelaars, onderwijsondersteuners, gebruikers, onderwijsdirecteurs, opleidingshoofden of managers die Learning Analytics willen inzetten als een ondersteunend instrument binnen een breder onderwijs- en begeleidingskader.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Tinne De Laet
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.