Feedback op de werkplek: De potentie van e-portfolio’s met learning analytics
DOI:
https://doi.org/10.59532/tvho.v41i1.13951Trefwoorden:
e-portfolio, feedback, learning analytics, formatieve assessment, werkpleklerenSamenvatting
In het hoger onderwijs wordt veelvuldig gebruik gemaakt van elektronische portfolio’s of e-portfolio’s. In deze bijdrage onderzoeken we of e-portfolios, aangevuld met learning analytics, gebruikt kunnen worden als een middel om de kwaliteit van feedback en formatieve beoordeling op de werkplek te verbeteren. We baseren deze bijdrage op een Europees project, genaamd WatchMe dat gericht was op het verbeteren van de kwaliteit van feedback in e-portfolios door middel van het toevoegen van learning analytics. De ontwikkeling van het e-portfolio aangevuld met learning analytics bestond uit een iteratief co-design met verschillende stakeholders, dat geordend kan worden volgens de fasen van het ontwerpen van assessments volgens Mislevy et al. (2012): (1) domeinmodel, (2)
taakmodel, (3) bewijsmodel, (4) presentatie. Vervolgens werd een evaluatiestudie uitgevoerd, gericht op de motivatie van studenten in
een lerarenopleiding in Nederland (n = 66), hun ervaringen en het gebruik van het e-portfolio. De resultaten tonen dat studenten gemotiveerd waren en de verkregen feedback van hun supervisoren als positief waardeerden. Ze varieerden in hoeverre ze de learning analytics functies in hun e-portfolios gebruikten. De conclusie luidt dat learning analytics verbonden met e-portfolios nog in de kinderschoenen staat en dat een gezamenlijke ontwikkeling en implementatie vanuit gebruikers perspectief cruciaal is.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Versies
- 2023-04-07 (4)
- 2023-04-07 (3)
- 2023-04-02 (2)
- 2023-03-31 (1)
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Marieke F. van der Schaaf, Bert Slof
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.