WE_MIND: curriculumontwikkeling gericht op ethiek, innovatie en publieke dialoog

Auteurs

  • Wiet Verkooijen HAN University of Applied Sciences
  • Henriëtta Joosten Praktijk Joosten

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v40i3-4.13555

Trefwoorden:

curriculumontwikkeling, publieke dialoog, innovatie, burgerschap, Hannah Arendt

Samenvatting

In dit artikel delen wij onze ervaringen met het ontwikkelen van de onderwijsmodule: we_mind. Binnen de ontwikkelde we_mind module gaan minor- en masterstudenten aan de slag met een innovatievraagstuk uit de eigen beroepspraktijk. Hierbij gaan studenten met medeburgers een publieke dialoog aan over de gevolgen van deze innovatie voor de samenleving. De beschreven ervaringen in dit artikel zijn gebaseerd op een pilot met masterstudenten, een zelfevaluatie en de doorontwikkeling van het moduleontwerp. Met dit artikel nodigen we docenten, onderwijsontwikkelaars, bestuurders, opleidingsverantwoordelijken en beleidsmedewerkers uit om niet alleen maar te ‘werken, werken, werken’. Door onze ervaringen te delen en de lezer mee te nemen in het gedachtegoed van Hannah Arendt hopen we hen te inspireren om met elkaar het gesprek aan te gaan over de volgende vragen: Wat maakt een goede publieke professional? Wat is er nodig om deze op te leiden en hoe uit zich dat in onze opleidingen?

Biografieën auteurs

Wiet Verkooijen, HAN University of Applied Sciences

MSc Wiet Verkooijen werkzaam bij opleiding Bedrijfskunde, HAN University of Applied Science Arnhem en Nijmegen (HAN)

Henriëtta Joosten, Praktijk Joosten

Dr. Henriëtta Joosten werkzaam o.m. bij Praktijk Joosten

Downloads

Gepubliceerd

2022-12-13

Citeerhulp

Verkooijen, W., & Joosten, H. (2022). WE_MIND: curriculumontwikkeling gericht op ethiek, innovatie en publieke dialoog. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 40(3-4), 84–99. https://doi.org/10.59532/tvho.v40i3-4.13555

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel