Bouwstenen als kompas

Een visie op praktijkgericht onderzoek

Auteurs

  • Martine Noordegraaf Christelijke Hogeschool Ede
  • Danielle van de Koot Christelijke Hogeschool Ede

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v40i2.13545

Trefwoorden:

praktijkgericht onderzoek, visie, bouwstenen, lectoren, focusgroepen

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de opvattingen over praktijkgericht onderzoek van lectoren van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) die als gezamenlijk onderzoeksprofiel hebben gekozen voor de kracht van relaties. In focusgroepen met maximaal drie lectoren is besproken welk type relaties bestudeerd worden, met welke methoden van onderzoek wordt gewerkt en hoe relationeel de onderzoekers zelf te werk gaan. De uitkomsten van de focusgroepen zijn voorgelegd aan de directeur onderzoek en besproken met alle lectoren samen. Ook is internationale literatuur bestudeerd over de aard en kenmerken van praktijkgericht onderzoek. Dit heeft geleid tot een vijftal bouwstenen die samen de visie op CHE lectoraatsonderzoek vormen. Onderzoek aan de CHE is: gericht op het begrijpen van praktijken, vanuit een abductieve redeneerwijze, vanuit een relationele werkwijze, gericht op het verbeteren van praktijk en op leren en reflectie. Hiermee is taal ontstaan waarmee lectoren onderling in gesprek kunnen komen over de aard van hun onderzoek, elkaar waar nodig op blinde vlekken kunnen wijzen, maar waarmee zij vooral steeds terug kunnen keren naar de kern van hun werk . Het type gesprek dat in de ontwikkeling van praktijkgericht onderzoek aan hogescholen een nadrukkelijke plek verdient.

Downloads

Gepubliceerd

2022-08-22

Citeerhulp

Noordegraaf, M., & van de Koot, D. (2022). Bouwstenen als kompas: Een visie op praktijkgericht onderzoek. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 40(2), 7–21. https://doi.org/10.59532/tvho.v40i2.13545

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel