Studentwaardering honoursonderwijs over vijf jaren

een inspiratie voor het reguliere onderwijs

Auteurs

  • Sharon Holterman-Nijenhuis Saxion Hogeschool
  • Annedien Scheper-Pullen Saxion Hogeschool
  • Elise Eshuis Saxion Hogeschool
  • Irene Visscher- Voerman Saxion Hogeschool
  • Marike Lammers Saxion Hogeschool

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v39i3-4.13391

Trefwoorden:

Honoursonderwijs, excellente studenten, leergemeenschap hoger onderwijs, persoonlijke en professionele ontwikkeling, authenticiteit leerproces

Samenvatting

Het honoursonderwijs van Saxion rust op vier pijlers: ontwikkeling (persoonlijk en professioneel), community, authenticiteit (leerproces en context) en reflectie. Deze studie geeft inzicht in de studentwaardering van de honoursprogramma's van Saxion over de periode 2015-2019 (N=639). Hiervoor wordt jaarlijks gebruik gemaakt van een vragenlijst. In 2019 (n=158) zijn aanvullend open vragen gesteld die, ten aanzien van de pijlers, specifieker inzicht geven in sterk gewaardeerde aspecten van de honoursprogramma's en aanbevelingen voor het reguliere onderwijs. De resultaten laten zien dat aandacht voor persoonlijke ontwikkeling door de jaren heen het meest gewaardeerd wordt. In lijn hiermee hebben ook de meeste sterk gewaardeerde aspecten genoemd bij de open vraag betrekking op persoonlijke ontwikkeling. De meeste aspecten die honoursstudenten noemen als aanbeveling voor het reguliere onderwijs zijn gecategoriseerd als authenticiteit leerproces.

Gepubliceerd

2021-12-30

Citeerhulp

Holterman-Nijenhuis, S., Scheper-Pullen, A., Eshuis, E., Visscher- Voerman, I., & Lammers, M. (2021). Studentwaardering honoursonderwijs over vijf jaren: een inspiratie voor het reguliere onderwijs. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 39(3-4), 45–59. https://doi.org/10.59532/tvho.v39i3-4.13391

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel