Anders dan 'Doctor' of 'PhD'

Waarom het Professional Doctorate in Nederland niet het academische professional doctorate in het Verenigd Koninkrijk is

Auteurs

  • Maarten M. Van Houten Zelfstandig coach en onderwijskundige

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v39i3-4.13389

Trefwoorden:

Doctor, promotie, doctoraat, professional doctorate, UAS-PD

Samenvatting

Het Nederlandse hoger beroepsonderwijs introduceert in 2022 het Professional Doctorate, het UAS-PD. Internationaal zijn er academische doctoraten waarbij de term professional wordt gebruikt, terwijl een binair onderwijssysteem met separaat professional higher education weinig voorkomt. Dit kan leiden tot verwarring bij de erkenning en waardering van professional doctorates. Dit opiniërend artikel analyseert het Nederlandse binaire doctoraatlandschap tegen de achtergrond van professional doctorates in het Verenigd Koninkrijk op drie onderdelen: vorm en oriëntatie van onderwijs, naamgeving en titulatuur, en trajectinhoud. Hieruit blijkt dat Britse professional doctorates doorgaans overeenkomen met de Nederlandse wetenschappelijke promotie qua academische focus, doelen en examinering, en dat het UAS-PD zowel binnen als buiten Nederland afwijkt. Daarbij zijn de naamgeving en titulatuur van het UAS-PD internationaal ambivalent. Deze zaken kunnen (h)erkenning, waarde en carrièrekansen voor houders van een UAS-PD beïnvloeden. Voor de verdere ontwikkeling en waarde van het UAS-PD is daarom aandacht nodig voor zowel (inter)nationale contextuele vergelijking als keuze voor woorden en titulatuur.

Downloads

Gepubliceerd

2021-12-30

Citeerhulp

Van Houten, M. M. (2021). Anders dan ’Doctor’ of ’PhD’: Waarom het Professional Doctorate in Nederland niet het academische professional doctorate in het Verenigd Koninkrijk is. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 39(3-4), 23–35. https://doi.org/10.59532/tvho.v39i3-4.13389

Nummer

Sectie

Opiniërend artikel