Studenten leren kritisch te denken begint bij de docent

Auteurs

  • Eva Janssen Universiteit Utrecht
  • Peter Verkoeijen Avans Hogeschool/Erasmus Universiteit
  • Anita Heijltjes Avans Hogeschool
  • Tamara van Gog Universiteit Utrecht

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v39i2.13383

Trefwoorden:

kritisch denken, docenten, cognitieve bias, leren en instructie, hoger onderwijs

Samenvatting

Studenten onderwijzen in kritisch te denken wordt nationaal en internationaal gezien als een van de centrale doelen van het hoger onderwijs. Docenten spelen een cruciale rol in het realiseren van dit doel. Desondanks is er weinig bekend over hoe zij hierin ondersteund kunnen worden. Het hoofddoel van het promotieonderzoek van de eerste auteur van dit artikel was om een eerste stap te zetten in het beantwoorden van de vraag hoe we docenten kunnen toerusten met de kennis en vaardigheden benodigd voor het onderwijzen van een essentieel aspect van kritisch denken: het vermogen om biases in redeneren en besluitvorming te vermijden. In dit artikel bespreken we aan de hand van een aantal hoofdbevindingen waarom het belangrijk is om docenten ondersteuning te bieden in hun onderwijs in kritisch denken en welke vormen van ondersteuning kunnen helpen.

Downloads

Gepubliceerd

2021-06-21

Citeerhulp

Janssen, E. ., Verkoeijen, P., Heijltjes, A., & van Gog, T. (2021). Studenten leren kritisch te denken begint bij de docent. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 39(2), 23–31. https://doi.org/10.59532/tvho.v39i2.13383

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel