Levensvaardigheden voor studenten

Auteurs

  • Suzanne Slotboom Hogeschool Leiden
  • Carolien Gravesteijn Hogeschool Leiden

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v38i2.13346

Trefwoorden:

levensvaardigheden, levensvaardighedenprogramma's, studiesucces, studenten, adolescenten

Samenvatting

Steeds meer adolescenten in de leeftijd van 16 tot 23 jaar hebben last van mentale druk, wat negatieve gevolgen kan hebben voor hun welbevinden en studieresultaten. Het versterken van levensvaardigheden, zoals zelfmanagement, zorgt ervoor dat studenten zich beter voelen en betere cijfers halen. In het basis- en voortgezet onderwijs is in toenemende mate aandacht voor het ontwikkelen van levensvaardigheden. Om ook in het hoger onderwijs te investeren in het versterken van levensvaardigheden, is het belangrijk te onderzoeken op welke manier verschillende vaardigheden worden aangeleerd en wat de effecten zijn van levensvaardighedenprogramma’s. Hiervoor is een systematische review uitgevoerd naar effecten van levensvaardighedenprogramma’s, die in het voortgezet en hoger onderwijs gebruikt worden. Voor de review zijn, volgens een vastgestelde zoekopdracht, 23 studies geselecteerd. Uit de resultaten blijkt dat investeren in levensvaardigheden, door middel van levensvaardighedenprogramma’s, zorgt voor betere studieresultaten en toename van studentenwelzijn. Interventies bestaan meestal uit combinaties van elementen, waardoor het effect van afzonderlijke onderdelen niet bekend is. Wel blijkt dat het goed is levensvaardighedenprogramma’s aan te bieden vóór aanvang van de opleiding. Bij het ontwikkelen van levensvaardighedenprogramma’s is het daarnaast van belang te zorgen voor een vaste structuur, een veilige leeromgeving en de mogelijkheid tot het bieden van maatwerk.

Downloads

Gepubliceerd

2020-09-04

Citeerhulp

Slotboom, S. ., & Gravesteijn, C. (2020). Levensvaardigheden voor studenten. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 38(2), 41–64. https://doi.org/10.59532/tvho.v38i2.13346

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel