Verhalen van psychosociale arbeidsbelasting van hbo-docenten (2)

Onderliggende factoren en maatregelen

Auteurs

  • Hans Bennink Hogeschool Arnhem en Nijmegen en Radboud Universiteit Nijmegen
  • Hilda Elzinga NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden
  • Sharon Willems PwC

DOI:

https://doi.org/10.59532/e005vf33

Trefwoorden:

narratief onderzoek, psychosociale arbeidsbelasting, zevenlagen model van narratieve analyse, logische niveaus, causaal diagram, micropolitieke vaardigheden

Samenvatting

Uitgangspunt is dat psychosociale arbeidsbelasting (psa) goed begrepen kan worden met narratief onderzoek als alternatief voor de gangbare kwantitatieve onderzoeksbenaderingen. Door meer ervaren en beginnende docenten in het HBO het verhaal van hun psa te laten vertellen, ontstond een gedifferentieerd beeld van de complexiteit daarvan.

In een tweeluik van twee artikelen is ingegaan op de narratieve benadering van psa. In het eerste artikel (zie Bennink, Elzinga & Willems, 2025a) werd de keuze voor narratief onderzoek toegelicht in vergelijking met andere benaderingen. Kwaliteitscriteria voor dit type onderzoek werden toegelicht. Met behulp van het zevenlagen model voor verhaalanalyse konden de elementen van verhalen geordend worden. Getoond werden de opbrengsten van formele verhaalanalyse van twee narratieve onderzoeken naar psa.

Dit tweede artikel bevat een vervolganalyse van de onderzoeksresultaten met behulp van het model van logische niveaus om diverse elementen van psa systematisch te ordenen. Met behulp van een causaal diagram werden verbanden tussen elementen weergegeven. Dit wordt gevolgd door suggesties voor maatregelen die de ‘one size fits all’ valkuil proberen te ontlopen. Door te werken met individuele en collectieve psa-profielen kan op persoonlijk en organisatieniveau de complexiteit van psa begrepen en hanteerbaar worden gemaakt. Een belangrijke onderliggende variabele bleek de mate waarin respondenten beschikken over micropolitieke vaardigheden. 

Downloads

Download data is not yet available.

Biografieën auteurs

  • Hans Bennink, Hogeschool Arnhem en Nijmegen en Radboud Universiteit Nijmegen

    Dr. Hans Bennink, was werkzaam bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (Academie Organisatie en Ontwikkeling en Academie Mens en Maatschappij) en bij de Radboud Universiteit Nijmegen (Faculteit der Managementwetenschappen); is onderzoeker, coach, supervisor en organisatiebegeleider

  • Hilda Elzinga, NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden

    Hilda Elzinga, MHRM (Master Human Resource Management) is werkzaam als teamleider bij de Bachelor Pedagogiek en de Master Pedagogiek, NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden

  • Sharon Willems, PwC

    Sharon Willems, BSc (toegepaste psychologie) is werkzaam als Junior IT Support Specialist bij PwC

Downloads

Gepubliceerd

2025-10-20

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel

Citeerhulp

Bennink, H., Elzinga, H. ., & Willems, S. . (2025). Verhalen van psychosociale arbeidsbelasting van hbo-docenten (2): Onderliggende factoren en maatregelen. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 43. https://doi.org/10.59532/e005vf33