Werken aan de eigen taalvaardigheid door studenten in het hoger beroepsonderwijs
Een verkennende studie
DOI:
https://doi.org/10.59532/rha1yy60Trefwoorden:
taalbewust hoger onderwijs, taalbewustzijn studenten, Model of Planned Behavior, verkennend onderzoekSamenvatting
Taalbewust hoger onderwijs besteedt gericht aandacht aan de ontwikkeling van de taalcompetenties van studenten. Daarbij is taalbewustzijn bij studenten van belang. Onderdeel daarvan is het vermogen en de bereidheid om werk te maken van de eigen taalvaardigheid. Over de mate waarin studenten in het hoger beroepsonderwijs in Nederland dit doen is uit onderzoek niets bekend. In dit artikel doen wij daarom verslag van een verkennend onderzoek. Met behulp van vragenlijsten zijn wij nagegaan of studenten naar eigen zeggen werk maken van de verbetering van hun taalvaardigheid. Het vragenlijstonderzoek laat zien dat studenten dat doen en ook positief oordelen over verbeterpogingen inzake hun taalvaardigheid, over het belang van taalvaardigheden voor opleiding en beroep, over normatieve verwachtingen ten aanzien van taalvaardigheid en over hun inzicht in sterke en zwakke punten van hun taalvaardigheden en hoe die te verbeteren. De individuele variatie in hun verbeterpogingen kan grotendeels voorspeld worden uit hun inzicht in de wijze van verbeteren van taalvaardigheden.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Annemarie Borst, Kees de Glopper

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Citeerhulp
Funding data
-
Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek
Grant numbers Comenius Teaching Fellowship