Zoeken, vinden, delen en toepassen van kennis over studievoortgang in het hoger onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.59532/2rga6x05Trefwoorden:
hoger onderwijs, kennisbenutting, docenten, studievoortgang, evidence-informed onderwijsSamenvatting
Er is veel onderzoek gedaan naar het bevorderen van studievoortgang van studenten in het hoger onderwijs, maar docenten en onderwijsinstellingen maken nog niet altijd gebruik van de kennis en inzichten daaruit. Via drie deelstudies (review van 25 publicaties, survey onder 214 docenten, en interviews met 51 docenten) is nagegaan welke factoren hoger-onderwijs-docenten stimuleren of belemmeren om kennis over het bevorderen van studievoortgang te vinden en benutten.
De resultaten laten zien dat op zoek gaan naar kennis over studievoortgang geen hoge prioriteit heeft bij docenten, al zijn er wel praktijkvragen en contexten die hen aanzetten tot het zoeken en delen van kennis, zoals urgente problemen van studenten, of actieve deelname aan een kennisnetwerk of ontwikkelteam. Collega’s vormen de meest laagdrempelige en succesvolle kennisbron voor docenten in het hoger onderwijs. Daarnaast maken zij gebruik van een breed scala aan andere kennisbronnen, van handboeken en workshops tot portals en sociale media. Docenten vinden het belangrijk dat kennisproducten overzichtelijk en beknopt zijn, maar óók evidence-informed en onderbouwd. Kennis die nauw aansluit bij de onderwijspraktijk leidt het vaakst tot toepassing. Kennisnetwerken waarin docenten en onderzoekers gezamenlijk tijd en faciliteiten krijgen voor het vertalen van onderzoekskennis naar hun onderwijspraktijk zijn waardevolle contexten voor kennisbenutting.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Marianne Boogaard, Esmée Lalihatu, Judith Conijn

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.