Naar Formatieve Evaluatie van Onderwijs voor het Bevorderen van Teacher Agency

Auteurs

DOI:

https://doi.org/10.59532/1q4w4g79

Trefwoorden:

Teacher agency, Student Evaluaties van Onderwijs, Formatieve Evaluaties van Onderwijs

Samenvatting

Het efficiëntie denken binnen universiteiten legt een sterke nadruk op meetbare prestaties, zoals publicaties en studenttevredenheid. Hierdoor wordt de professionele ontwikkeling van docenten naar ons oordeel belemmerd. In dit opiniërend artikel verkennen we hoe de huidige evaluatiemethoden bijdragen aan teacher agency, i.e., het vermogen van docenten om weloverwogen en doelgericht hun onderwijs te verbeteren. Veel universiteiten gebruiken de Student Evaluation of Teaching (SET) als maatstaf voor docentprestaties, maar deze methode is problematisch. Onderzoek toont aan dat SETs onbetrouwbaar zijn, gevoelig voor gender- en raciale bias, en kunnen leiden tot cijferinflatie. Bovendien moedigen SETs docenten aan om tegemoet te komen aan de wensen van studenten in plaats van uitdagende leermogelijkheden aan te bieden. Als alternatief pleiten wij voor formatieve evaluatie, waarin constructieve feedback en professionele ontwikkeling centraal staan. Dit sluit beter aan bij initiatieven zoals Erkennen & Waarderen, die een meer holistische benadering van academische waardering bevorderen. Door evaluatiesystemen te herzien en teacher agency te versterken, kunnen docenten hun onderwijs continu verbeteren, afgestemd op zowel de leerbehoeften van studenten als de bredere academische en maatschappelijke doelen.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2025-09-22

Nummer

Sectie

Opiniërend artikel

Citeerhulp

Kusters, M., & de Jonge, M. . (2025). Naar Formatieve Evaluatie van Onderwijs voor het Bevorderen van Teacher Agency. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 43. https://doi.org/10.59532/1q4w4g79