Naar Formatieve Evaluatie van Onderwijs voor het Bevorderen van Teacher Agency
DOI:
https://doi.org/10.59532/1q4w4g79Trefwoorden:
Teacher agency, Student Evaluaties van Onderwijs, Formatieve Evaluaties van OnderwijsSamenvatting
Het efficiëntie denken binnen universiteiten legt een sterke nadruk op meetbare prestaties, zoals publicaties en studenttevredenheid. Hierdoor wordt de professionele ontwikkeling van docenten naar ons oordeel belemmerd. In dit opiniërend artikel verkennen we hoe de huidige evaluatiemethoden bijdragen aan teacher agency, i.e., het vermogen van docenten om weloverwogen en doelgericht hun onderwijs te verbeteren. Veel universiteiten gebruiken de Student Evaluation of Teaching (SET) als maatstaf voor docentprestaties, maar deze methode is problematisch. Onderzoek toont aan dat SETs onbetrouwbaar zijn, gevoelig voor gender- en raciale bias, en kunnen leiden tot cijferinflatie. Bovendien moedigen SETs docenten aan om tegemoet te komen aan de wensen van studenten in plaats van uitdagende leermogelijkheden aan te bieden. Als alternatief pleiten wij voor formatieve evaluatie, waarin constructieve feedback en professionele ontwikkeling centraal staan. Dit sluit beter aan bij initiatieven zoals Erkennen & Waarderen, die een meer holistische benadering van academische waardering bevorderen. Door evaluatiesystemen te herzien en teacher agency te versterken, kunnen docenten hun onderwijs continu verbeteren, afgestemd op zowel de leerbehoeften van studenten als de bredere academische en maatschappelijke doelen.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Max Kusters, Mario de Jonge

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.