Uitdagingen voor studenten en docentbegeleiding bij het evalueren van creatieve ideeën

Auteurs

  • Martina S.J. van Uum Radboud Docenten Academie
  • Kim van Broekhoven
  • Jojanneke H.J. Huck

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v43i19781

Trefwoorden:

Creativiteit, hoger onderwijs, idee evaluatie, studentuitdagingen, docentbegeleiding

Samenvatting

In het hoger onderwijs is het bevorderen van creativiteit essentieel, zodat studenten leren hoe ze in de toekomst complexe maatschappelijke problemen kunnen aanpakken. Naast het generen van creatieve ideeën is de evaluatie van deze ideeën cruciaal om originele ideeën verder te ontwikkelen tot bruikbare oplossingen. Semi-gestructureerde interviews met veertien docenten van het Innovatieproject, een op ‘design thinking’ gebaseerde cursus aan de medische faculteit van de Radboud Universiteit, onthulden uitdagingen van studentengroepen bij het evalueren van creatieve ideeën. Sommige ideeën waren nieuw, maar lastig in de praktijk te brengen, terwijl anderen wel praktisch toepasbaar waren, maar niet vernieuwend. Studentgroepen die negatief reageerden op deze spanning werden ondersteund via affectieve docentstrategieën, zoals het gerust stellen dat deze spanning vaak voorkomt. Studentgroepen die positief reageerden op deze spanning werden ondersteund via cognitieve en metacognitieve strategieën, zoals het stellen van verdiepende vragen en het stimuleren om feedback van relevante belanghebbenden te achterhalen. Daarnaast werden sociaal-communicatieve strategieën ingezet ter bevordering van de groepsdynamiek. Docenten die studenten ondersteunen in creatieve processen tijdens design thinking projecten kunnen de genoemde strategieën inzetten om zowel een positieve groepsdynamiek te bevorderen als de balans tussen nieuwheid en bruikbaarheid te ondersteunen wanneer studenten ideeën evalueren en verder ontwikkelen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2025-03-05

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel

Citeerhulp

van Uum, M. S., van Broekhoven, K. ., & Huck, J. H. (2025). Uitdagingen voor studenten en docentbegeleiding bij het evalueren van creatieve ideeën. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 43. https://doi.org/10.59532/tvho.v43i19781