Bouwstenen voor het werken aan een sterk moreel kompas in het hoger onderwijs

Auteurs

  • Symen van der Zee
  • Renske de Leeuw
  • Jory Tolkamp
  • Willeke Slingerland
  • Monique Booijnk

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v43i19765

Trefwoorden:

moreel kompas, docentprofessionalisering, curriculum

Samenvatting

Door de steeds complexere maatschappelijke uitdagingen is er behoefte aan professionals die wendbaar en kritisch zijn, en die zich bewust zijn van hun invloed op de samenleving. Binnen het hoger onderwijs groeit daarom de belangstelling voor de ontwikkeling van het moreel kompas van studenten. Onderzoek laat zien dat docenten behoefte hebben aan scholing op dit gebied. De lectoraten Vernieuwend Onderwijs en Weerbare Democratie van Saxion hebben daarom de handen ineengeslagen om professionalisering voor hogeschooldocenten te ontwikkelen. Tijdens de voorbereidingen hiervoor werd duidelijk dat er binnen de hogeschool een gebrek is aan een gezamenlijke, gedefinieerde visie die een coherente en wetenschappelijk onderbouwde professionaliseringsaanpak mogelijk maakt. Om deze leemte te vullen, is een visiestuk opgesteld over het versterken van het moreel kompas in het hoger onderwijs. Dit document is bedoeld voor Saxion, maar kan ook van waarde zijn voor andere instellingen. Daarom delen we hier de belangrijkste inzichten. In dit artikel definiëren we allereerst wat we verstaan onder moreel kompas en identificeren we de kerncomponenten ervan. We doen suggesties voor leerlijnen in het curriculum en verkennen didactische ontwerpprincipes voor dit type onderwijs. Tot slot presenteren we bouwstenen voor de professionalisering van docenten, met als doel het moreel kompas van studenten te bevorderen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2025-03-31

Nummer

Sectie

Opiniërend artikel

Citeerhulp

van der Zee, S., de Leeuw, R., Tolkamp, J., Slingerland, W., & Booijnk, M. (2025). Bouwstenen voor het werken aan een sterk moreel kompas in het hoger onderwijs. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 43. https://doi.org/10.59532/tvho.v43i19765