Een profiel van een Energietransitie Bewuste en Bekwame Engineer (EBBE) voor het ontwerpen van een energietransitie-inclusief curriculum

Auteurs

  • Mirjam Selhorst-Koekkoek
  • Claudia Tempels
  • Anne van Vulpen
  • Jeike Wallinga

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v42i19574

Trefwoorden:

energietransitie, hoger beroepsonderwijs, profiel, innovatie, maatschappelijke uitdagingen, systeemdenken

Samenvatting

De energietransitie is een complexe maatschappelijke uitdaging die vraagt om up-to-date basiskennis, specifieke expertise, en om een interdisciplinaire aanpak. Het hoger beroepsonderwijs leidt nog niet de engineers op die nodig zijn om deze uitdaging aan te gaan. Om dit probleem aan te pakken, is het noodzakelijk om de curricula te herzien. Hiervoor is het Energietransitie Bewust en Bekwame Engineers (EBBE) profiel ontwikkeld. Dit profiel is ontwikkeld door middel van ontwerpend onderzoek en toepassing van een specifieke veranderstrategie, waarbij hogeschooldocenten zijn betrokken. Docenten zijn namelijk van essentieel belang voor het succesvol implementeren van innovaties in het onderwijs. Het onderzoek heeft zich gericht op het opstellen van het EBBE-profiel voor de techniekopleidingen van hogeschool Windesheim. Het profiel is ontwikkeld op basis van literatuuronderzoek, urgentiebijeenkomsten, workshops met het werkveld, studenten en hogeschooldocenten, en interviews. Dit heeft geleid tot het EBBE-profiel. Dit profiel dient als handreiking voor hogeschooldocenten bij het ontwikkelen van energietransitie-inclusieve curricula.

Downloads

Gepubliceerd

2024-10-05

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel

Citeerhulp

Selhorst-Koekkoek, M., Tempels, C., van Vulpen, A., & Wallinga, J. (2024). Een profiel van een Energietransitie Bewuste en Bekwame Engineer (EBBE) voor het ontwerpen van een energietransitie-inclusief curriculum. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 42. https://doi.org/10.59532/tvho.v42i19574