Onderzoek naar leeropbrengsten in Living Labs moet echt anders
DOI:
https://doi.org/10.59532/tvho.v43i19534Trefwoorden:
Living Labs, Communities of Practice, Hybride Leeromgeving, leeropbrengsten, etnografisch-participatief onderzoek, innovatie, Hybrid Learning Environments, learning outcomes, ethno-graphic-participatory research, innovationSamenvatting
Hoewel Living Labs een grote vlucht nemen in het Hoger Onderwijs, is er weinig bekend over wat studenten er leren. Een verkenning van onderzoek naar leeropbrengsten bij verwante onderwijsarrangementen als Communities of Practice en Hybride Leeromgevingen levert weliswaar inzichten over leeropbrengsten op, maar geen inzicht of deze leeropbrengsten wel het beoogde resultaat zijn. Het onderzoek betreft veelal retrospectief onderzoek waarin ten onrechte leeropbrengsten worden toegeschreven aan het oorspronkelijk ontwerp van de onderwijsarrangementen. Dat heeft niet verhinderd dat er een onderwijskundig discours op basis van dit onderzoek wordt opgebouwd, dat echter op basis van zwakke bewijsvoering tot een gevaarlijk piramidespel leidt. Om dit in de toekomst te voorkomen - zeker in het belang dat wordt gehecht aan de innoverende doelstellingen van Living Labs - zou onderwijskundig onderzoek gebaat zijn met een etnografisch-participatieve aanpak, waarin ontwerp, inrichting en opbrengst nadrukkelijk met elkaar in verband worden onderzocht. Bovendien zouden onderwijskundige onderzoekers daarmee een grotere verantwoordelijkheid moeten nemen voor de impact van hun onderzoek.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Frits Simon, Marcel van der Klink, Barbara Piškur

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.