Interdisciplinair onderwijs voor iedereen?
UItdagingen en good practices
DOI:
https://doi.org/10.59532/tvho.v43i19450Trefwoorden:
interdisciplinair onderwijs, ADDie-model, onderwijsbeleid, onderwijsinnovatie, Universiteit AntwerpenSamenvatting
Sinds 2019 zijn alle bachelorstudenten van de Universiteit Antwerpen verplicht om minstens één interdisciplinair vak te volgen. In dit artikel gaan we dieper in op de organisatie, inhoud, methodiek en evaluatie van deze vakken, die we toelichten en kritisch evalueren. Hoewel er heel wat voor valt te zeggen om alle studenten minstens één interdisciplinair keuzevak aan te bieden, botst deze formule, zowel qua onderwijsmethodieken als qua onderwijsevaluatie, op een aantal praktische grenzen. De praktijk komt dus niet altijd overeen met het ideaal van interdisciplinair onderwijs, waarbij alle studenten, bij voorkeur in kleinere groepen en binnen een veilige leeromgeving, niet enkel aan hun (interdisciplinaire) kennis, maar ook aan hun vaardigheden en attitudes kunnen werken.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Leni Franken

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.