Interdisciplinair onderwijs voor iedereen?

UItdagingen en good practices

Auteurs

  • Leni Franken Universiteit Antwerpen

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v43i19450

Trefwoorden:

interdisciplinair onderwijs, ADDie-model, onderwijsbeleid, onderwijsinnovatie, Universiteit Antwerpen

Samenvatting

Sinds 2019 zijn alle bachelorstudenten van de Universiteit Antwerpen verplicht om minstens één interdisciplinair vak te volgen. In dit artikel gaan we dieper in op de organisatie, inhoud, methodiek en evaluatie van deze vakken, die we toelichten en kritisch evalueren. Hoewel er heel wat voor valt te zeggen om alle studenten minstens één interdisciplinair keuzevak aan te bieden, botst deze formule, zowel qua onderwijsmethodieken als qua onderwijsevaluatie, op een aantal praktische grenzen. De praktijk komt dus niet altijd overeen met het ideaal van interdisciplinair onderwijs, waarbij alle studenten, bij voorkeur in kleinere groepen en binnen een veilige leeromgeving, niet enkel aan hun (interdisciplinaire) kennis, maar ook aan hun vaardigheden en attitudes kunnen werken. 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2025-03-05

Nummer

Sectie

Opiniërend artikel

Citeerhulp

Franken, L. (2025). Interdisciplinair onderwijs voor iedereen? UItdagingen en good practices. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 43. https://doi.org/10.59532/tvho.v43i19450