Onderwijstaken door studentassistenten

Een systematische literatuurstudie naar effectieve praktijken

Auteurs

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v42i19142

Trefwoorden:

student als partner, studentassistenten, hoger onderwijs, practica, probleem-gestuurd onderwijs

Samenvatting

Studentassistenten verrichten verschillende soorten onderwijstaken in het hoger onderwijs. Deze systematische literatuurstudie bracht het onderzoek in kaart naar hoe studentassistenten worden voorbereid op hun inzet in het onderwijs, welke soorten onderwijs ze verzorgen en wat dit oplevert voor de studentassistenten en hun studenten. De studentassistenten werden vooral bij praktisch vaardigheidsonderwijs en laboratoriumonderwijs in medische en scheikundige opleidingen ingezet, en in mindere mate ook bij casusonderwijs en studievaardigheden. Qua voorbereiding hadden ze het meeste baat bij een training waar het verwachte gedrag voorgedaan wordt, waar ze kunnen oefenen en hier feedback op krijgen. De inzet van studentassistenten in het onderwijs, als aanvulling op het reguliere onderwijs, leidde tot meer studenttevredenheid en betere prestaties. Bij practica gold dat studenten die les kregen van studentassistenten niet anders presteerden of minder tevreden waren dat studenten die les kregen van docenten. Bij de organisatie van studentassistenten in het onderwijs kan geleerd worden van de twee stromingen die nu prevaleren: SI-PASS en PAL. Zowel centrale coördinatie met duidelijke complementaire functieprofielen van studentassistenten of inbedding binnen de opleidingen op basis van passende leeruitkomsten kan bijdragen aan duurzame borging.

Downloads

Download data is not yet available.

Biografieën auteurs

  • Izaak Dekker, Hogeschool van Amsterdam

    Dr. I. Dekker (i.dekker@hva.nl) is werkzaam bij het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam

  • Marieke Thurlings, Technische Universiteit Eindhoven

    Dr. M. Thurlings (m.c.g.thurlings@tue.nl) is werkzaam bij Eindhoven School of Education van de Technische Universiteit Eindhoven

  • Laurie Delnoij, Universiteit Maastricht

    Dr. L. Delnoij (l.delnoij@maastrichtuniversity.nl) is werkzaam bij de School of Business and Economics, Universiteit Maastricht

Downloads

Gepubliceerd

2024-11-07

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel

Citeerhulp

Dekker, I., Thurlings, M. ., Delnoij, L., & van der Veen, J. (2024). Onderwijstaken door studentassistenten: Een systematische literatuurstudie naar effectieve praktijken. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 42. https://doi.org/10.59532/tvho.v42i19142