Onderwijstaken door studentassistenten
Een systematische literatuurstudie naar effectieve praktijken
DOI:
https://doi.org/10.59532/tvho.v42i19142Trefwoorden:
student als partner, studentassistenten, hoger onderwijs, practica, probleem-gestuurd onderwijsSamenvatting
Studentassistenten verrichten verschillende soorten onderwijstaken in het hoger onderwijs. Deze systematische literatuurstudie bracht het onderzoek in kaart naar hoe studentassistenten worden voorbereid op hun inzet in het onderwijs, welke soorten onderwijs ze verzorgen en wat dit oplevert voor de studentassistenten en hun studenten. De studentassistenten werden vooral bij praktisch vaardigheidsonderwijs en laboratoriumonderwijs in medische en scheikundige opleidingen ingezet, en in mindere mate ook bij casusonderwijs en studievaardigheden. Qua voorbereiding hadden ze het meeste baat bij een training waar het verwachte gedrag voorgedaan wordt, waar ze kunnen oefenen en hier feedback op krijgen. De inzet van studentassistenten in het onderwijs, als aanvulling op het reguliere onderwijs, leidde tot meer studenttevredenheid en betere prestaties. Bij practica gold dat studenten die les kregen van studentassistenten niet anders presteerden of minder tevreden waren dat studenten die les kregen van docenten. Bij de organisatie van studentassistenten in het onderwijs kan geleerd worden van de twee stromingen die nu prevaleren: SI-PASS en PAL. Zowel centrale coördinatie met duidelijke complementaire functieprofielen van studentassistenten of inbedding binnen de opleidingen op basis van passende leeruitkomsten kan bijdragen aan duurzame borging.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2024 Izaak Dekker, Marieke Thurlings, Laurie Delnoij, Jan van der Veen

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.