Ontwikkeling en validatie van een vragenlijst voor het meten van sociaal functioneren tijdens groepswerk bij studenten in de lerarenopleiding

Auteurs

DOI:

https://doi.org/10.59532/hp6c2j72

Trefwoorden:

samenwerkend leren, vragenlijstvalidatie, lerarenopleiding, evaluatie van groepswerk

Samenvatting

Groepswerk biedt in de lerarenopleiding heel wat kansen voor diepgaand leren en sociale ontwikkeling, maar brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals verminderde betrokkenheid of dominantie in de groep. Docenten geven bovendien aan dat ze vaak weinig zicht hebben op de sociale processen die samenwerking sturen, waardoor gerichte begeleiding moeilijk blijft. Om deze processen beter te begrijpen en te ondersteunen, werd een vragenlijst ontwikkeld die het sociaal functioneren tijdens groepswerk meet. De items werden opgesteld op basis van de vier probleemgebieden van Le et al. (2018), en verfijnd via feedbackrondes met studenten. De uiteindelijke vragenlijst omvat 19 items, verdeeld over vier dimensies: effectieve communicatie en samenwerking, dominantie en machtsverhoudingen, gebrek aan participatie en afleiding.

De vragenlijst werd afgenomen bij 182 studenten van de lerarenopleiding kleuter- en lager onderwijs, en een tweede maal bij 51 studenten voor een test-hertestanalyse. Een confirmatorische factoranalyse toonde een goede model fit (CFI = 0.94; TLI = 0.94; RMSEA = 0.07), en een hoge interne consistentie (CR > 0.87). De test-hertestbetrouwbaarheid (ICC = 0.81-0.92) bevestigde de stabiliteit van het instrument. De resultaten wijzen erop dat de vragenlijst een betrouwbaar en valide instrument is om het sociaal functioneren van groepen tijdens groepswerk te meten.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2025-12-04

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel

Citeerhulp

Dejonckheere, P., Caenen, L., Coussement, S., Opsomer, T., Soetaert, H. ., & Vanneste, S. . (2025). Ontwikkeling en validatie van een vragenlijst voor het meten van sociaal functioneren tijdens groepswerk bij studenten in de lerarenopleiding. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 43. https://doi.org/10.59532/hp6c2j72