Ontwikkeling en validatie van een vragenlijst voor het meten van sociaal functioneren tijdens groepswerk bij studenten in de lerarenopleiding
DOI:
https://doi.org/10.59532/hp6c2j72Trefwoorden:
samenwerkend leren, vragenlijstvalidatie, lerarenopleiding, evaluatie van groepswerkSamenvatting
Groepswerk biedt in de lerarenopleiding heel wat kansen voor diepgaand leren en sociale ontwikkeling, maar brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals verminderde betrokkenheid of dominantie in de groep. Docenten geven bovendien aan dat ze vaak weinig zicht hebben op de sociale processen die samenwerking sturen, waardoor gerichte begeleiding moeilijk blijft. Om deze processen beter te begrijpen en te ondersteunen, werd een vragenlijst ontwikkeld die het sociaal functioneren tijdens groepswerk meet. De items werden opgesteld op basis van de vier probleemgebieden van Le et al. (2018), en verfijnd via feedbackrondes met studenten. De uiteindelijke vragenlijst omvat 19 items, verdeeld over vier dimensies: effectieve communicatie en samenwerking, dominantie en machtsverhoudingen, gebrek aan participatie en afleiding.
De vragenlijst werd afgenomen bij 182 studenten van de lerarenopleiding kleuter- en lager onderwijs, en een tweede maal bij 51 studenten voor een test-hertestanalyse. Een confirmatorische factoranalyse toonde een goede model fit (CFI = 0.94; TLI = 0.94; RMSEA = 0.07), en een hoge interne consistentie (CR > 0.87). De test-hertestbetrouwbaarheid (ICC = 0.81-0.92) bevestigde de stabiliteit van het instrument. De resultaten wijzen erop dat de vragenlijst een betrouwbaar en valide instrument is om het sociaal functioneren van groepen tijdens groepswerk te meten.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Peter Dejonckheere, Lisa Caenen, Stijn Coussement, Tony Opsomer, Henrik Soetaert, Stéphanie Vanneste

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.