De noodzaak van conflictonderwijs in het hoger onderwijs

Auteurs

  • Jan G. Pouwels

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v41i4.18318

Trefwoorden:

conflictonderwijs, tegenspraak, hoger onderwijs

Samenvatting

In dit artikel wordt het begrip conflictonderwijs geïntroduceerd. Conflict wordt gedefinieerd als: een conflict is een kwestie waarover grote tegenstellingen bestaan en waarover door de te onderscheiden partijen strijd wordt gevoerd. Hoger onderwijs heeft twee centrale taken: zekerheid-biedend onderwijs en onzekerheid-onderzoekend onderwijs. De eerste conserveert kennis en cultuur, de tweede richt zich op transformatie en innovatie. Deze tweede taak is onderontwikkeld. Conflictonderwijs gebruikt professionele maatschappelijke conflicten om hier invulling aan te geven. Daarvoor is het nodig de opleiding en begeleiding van leraren aan te passen, de ontwikkeling van een curriculum conflictonderwijs tot stand te brengen en een passende onderwijsdidactiek te formuleren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-12-27

Citeerhulp

Pouwels, J. G. (2023). De noodzaak van conflictonderwijs in het hoger onderwijs. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 41(4). https://doi.org/10.59532/tvho.v41i4.18318

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel