Reflectie binnen technische hbo-opleidingen: ervaringen en behoeften van studenten en docenten

Auteurs

  • Kariene Mittendorff
  • Annedien Pullen

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v41i4.18317

Trefwoorden:

reflectie, docentvaardigheden, technische studies

Samenvatting

Het opleiden van reflectieve professionals wordt in de hedendaagse maatschappij steeds belangrijker. Opleidingen in het hoger onderwijs worden dan ook uitgedaagd om reflectievaardigheden van studenten een plek te geven in hun curriculum. Tegelijkertijd zien we dat docenten het moeilijk vinden om reflectieactiviteiten inhoudelijk goed vorm te geven en te begeleiden. Docenten van technische opleidingen vinden dit veelal nog lastiger, bijvoorbeeld vanwege de talige vorm waarin reflectie ook vaak vorm krijgt. Het thema lijkt niet altijd goed te passen bij hun doelgroep (studenten Techniek), maar ook niet bij hun eigen didactische repertoire. In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de ervaringen (en behoeften) van studenten en docenten in vijf technische hbo-opleidingen (case study) als het gaat om de inzet van reflectie binnen hun opleiding. Hiervoor zijn docententeams en studenten van verschillende leerjaren geïnterviewd. De resultaten laten zien dat veel van de studenten en docenten vergelijkbare meningen of ervaringen hebben met betrekking tot de huidige en gewenste situatie. Vier belangrijke thema’s bieden aanknopingspunten om reflectie beter te integreren in de (technische) onderwijspraktijk: het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op reflectie (in het team), het verbeteren van reflectieactiviteiten in het curriculum, het verbeteren van de begeleiding bij reflectie, en docentprofessionalisering.

Downloads

Gepubliceerd

2023-12-27

Citeerhulp

Mittendorff, K. ., & Pullen, A. . (2023). Reflectie binnen technische hbo-opleidingen: ervaringen en behoeften van studenten en docenten. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 41(4). https://doi.org/10.59532/tvho.v41i4.18317

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel