Wederkerigheid en maatwerk in didactiek voor onderwijs voor professionals

Auteurs

  • Hanne ten Berge
  • Ineke Lam

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v41i2.15693

Samenvatting

Het hoger onderwijs heeft een rol in het ontwikkelen van onderwijs voor professionals (OvP). Voor veel docenten is de professional een nieuwe doelgroep. Zij vragen zich af 1) hoe ze een cursus voor master­studenten kunnen omzetten naar een cursus voor professionals en 2) hoe zij hun begeleiding aan deze doelgroep kunnen vormgeven. We willen docenten daarvoor handvatten bieden door kennis uit de wetenschap te verbinden met praktijkervaringen. Op zoek naar concrete, onderbouwde handvatten voor de didactiek van OvP die zich kenmerkt door wederkerigheid en maatwerk werd een bronnenonderzoek uitgevoerd. De centrale vraag luidde: In wat voor type leeractiviteiten en begeleiding kunnen wederkerigheid en maatwerk worden vormgeven in formeel onderwijs voor professionals? In dit artikel wordt die zoektocht beschreven en wat dit opleverde. We beschrijven onze eigen ervaringen die we hebben getoetst aan de literatuur en aan collega’s. Bronnenonderzoek en eigen ervaringen komen samen in een conceptueel model voor didactiek van OvP. Dit model moet in de praktijk worden getoetst en gevalideerd. Omdat concrete, onderbouwde aanwijzingen voor didactiek van maatwerk en wederkerigheid in OvP beperkt zijn te vinden, wordt betoogd dat er meer praktijkgericht onderzoek gepubliceerd moet worden om de toename van OvP de komende jaren te ondersteunen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-07-17

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel

Citeerhulp

Wederkerigheid en maatwerk in didactiek voor onderwijs voor professionals. (2023). Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 41(2). https://doi.org/10.59532/tvho.v41i2.15693