Verkenning van de inzet van topic modelling bij het analyseren van schrijfopdrachten

Auteurs

  • Anouschka van Leeuwen
  • Ayoub Bagheri
  • Thom Benjamin Volker
  • Charlotte van Brakel

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v41i2.15690

Samenvatting

In het hoger onderwijs wordt regelmatig gebruik gemaakt van tussenopdrachten die studenten zelfstandig dienen uit te voeren. In dit artikel gaan we specifiek in op de flipped classroom, waarbij studenten schriftelijke opdrachten voltooien als voorbereiding op een begeleide werkgroepbijeenkomst. Deze opdrachten vormen potentieel een waardevolle bron van informatie voor de docent, die hieruit informatie kan destilleren over het begrip van de stof van de studenten. In de praktijk komen docenten er echter niet altijd aan toe om de opdrachten voorafgaand aan de werkgroepbijeenkomst te bekijken. In deze studie verkennen we daarom de perceptie van docenten omtrent de mogelijkheid om schriftelijke opdrachten te analyseren met een text mining techniek, namelijk topic modelling (TM), waarbij de meest genoemde onderwerpen uit de opdrachten gedestilleerd worden. Een team van drie docenten uit een bachelorcursus gaven middels interviews hun mening over de potentie van TM. De docenten zagen potentie voor TM op drie manieren, namelijk 1) op basis van TM met individuele studenten in gesprek gaan, 2) de uitkomsten van TM als werkvorm aan studenten voorleggen, en 3) de uitkomsten van TM met het gehele docententeam bespreken. Aan de andere kant vraagt de inzet van TM wel een serieuze tijdsinvestering. Een afweging van de voor- en nadelen moet dus in elke situatie gemaakt worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-07-17

Citeerhulp

van Leeuwen, A., Bagheri, A., Volker, T. B., & van Brakel, C. (2023). Verkenning van de inzet van topic modelling bij het analyseren van schrijfopdrachten. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 41(2). https://doi.org/10.59532/tvho.v41i2.15690

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel