Sense of belonging in beeld: een photovoice studie in het hoger beroepsonderwijs

Auteurs

  • Linda van den Bergh
  • Karin Diemel
  • Ilonka van der Sommen

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v41i2.15689

Samenvatting

Inclusief onderwijs bieden waarin iedere student of leerling zich optimaal kan ontwikkelen, is de uitdaging voor alle sectoren van het onderwijs, inclusief het hoger onderwijs. De hier beschreven studie binnen een instelling voor hoger beroepsonderwijs was gericht op inzicht in factoren die de sense of belonging van studenten en medewerkers beïnvloeden, ofwel de mate waarin zij zich persoonlijk geaccepteerd, gerespecteerd en ondersteund voelen in de sociale omgeving van hun opleiding. Persoonlijke ervaringen van studenten (N=16) en medewerkers (N=18) uit verschillende opleidingen zijn in beeld gebracht via de photovoice methodiek waarin individuen hun beleving in beeld brengen, er kritisch op reflecteren en erover in dialoog gaan in focusgroepen. Inductieve analyses leidden tot vijf hoofdthema’s die ervoor kunnen zorgen dat personen zich welkom en gewaardeerd voelen: 1) Erkenning van diversiteit, 2) Afstemmen op diversiteit, 3) Fysieke omgeving, 4) Sociale Verbinding en 5) Uitstraling en PR. De resultaten laten het belang zien van het hanteren van inclusieve taal, oog voor de fysieke omgeving en bovenal van erkenning van de ander in diens eigenheid, het actief op de ander willen afstemmen en open staan voor verbinding.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-07-17

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel

Citeerhulp

van den Bergh, L. ., Diemel, K., & van der Sommen, I. (2023). Sense of belonging in beeld: een photovoice studie in het hoger beroepsonderwijs. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 41(2). https://doi.org/10.59532/tvho.v41i2.15689