Oproep voor bijdragen - themanummer "Samen leren, werken en innoveren in authentieke multi-stakeholder omgevingen".
Ben jij betrokken bij onderzoek naar hybride leeromgevingen, Living Labs, community service learning of andere vormen van samenwerking tussen hoger onderwijs, onderzoek, overheid, bedrijven en burgers? Publiceer jouw werk dan in een volgend themanummer van het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs!
Hoe kunnen instellingen voor hoger onderwijs bijdragen aan het oplossen van urgente maatschappelijke opgaven, en tegelijkertijd betekenisvol en praktijkgericht onderwijs vormgeven? Steeds vaker ontstaan er samenwerkingsvormen waarin onderwijs, onderzoek, overheid, bedrijven en burgers gezamenlijk leren, werken en innoveren — denk aan Living Labs, fieldlabs, community service learning of andere hybride leeromgevingen. In deze zogenoemde authentieke, multi-stakeholder omgevingen leren studenten in real-life beroepssituaties, terwijl zij samen met anderen werken aan maatschappelijke vraagstukken.
Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs bereidt een themanummer voor met als titel:
"Samen leren, werken en innoveren in authentieke multi-stakeholder omgevingen". In dit nummer willen we empirische inzichten en kritische reflecties bundelen over de ontwikkeling, praktijk en effecten van dit soort samenwerkingsvormen in Nederland en Vlaanderen. We willen in het bijzonder aandacht schenken aan de
We nodigen onderzoekers, docenten, beleidsmakers en andere betrokkenen van harte uit om een bijdragevoorstel in te dienen in de vorm van een abstract (max. 300 woorden), voorzien van titel, auteur(s), affiliaties en 3-5 trefwoorden en dit op uiterlijk 30 september 2025.
Belangrijke data:
-
Deadline voor het indienen van abstracts (via e-mail): 30 september 2025
-
Uitsluitsel over selectie: 15 oktober 2025
-
Deadline voor volledige artikelen: 15 december 2025
-
Peer review en feedback: 31 januari 2026
- Deadline antwoord op de reviewers en herwerkte artikelen: 15 maart 2026
- Publicatie themanummer: Mei 2026
Meer info: zie bijlage.
We kijken uit naar jullie voorstellen en naar een inspirerend themanummer over samen leren, werken en innoveren!
Frits Simon (gastredacteur voor dit themanummer)
Miranda Snoeren (gastredacteur voor dit themanummer)
Els Consuegra (hoofdredacteur TvHO)