Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...
Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.
Jaargang 40 - 2022/3/4
Jaargang 40 - 2022/2
Jaargang 40 - 2022/1
Jaargang 39 - 2021/3/4
Jaargang 39 - 2021/2
Klik hier voor eerdere jaargangen
Klik hier voor informatie over de redactie.
Geen abstract...
Meer... Artikel downloadenHet Hoger Onderwijs is een probleemgeval. De financiële rek is er al enige tijd uit, terwijl de deelname nog steeds een stijgende lijn vertoont. Problemen doen zich voor bij de studiefinanciering, waar de ene bezuiniging door de andere wordt gevolgd. Problemen doen zich ook voor in de...
Meer... Artikel downloadenHet in dit artikel beschreven onderzoek maakt deel uit van een voorstudie naar de waardering en selectie van leerdoelen voor communicatief vaardigheidsonderwijs in relatie tot de eindtermen van hogere beroepsopleidingen, alsmede manieren om via docentextensief onderwijs deze leerdoelen te...
Meer... Artikel downloadenDe aansluiting tussen het Hoger Onderwijs en zijn arbeidsmarkt is al sinds het ontstaan van de universiteiten van Bologna en Parijs een zaak van fricties geweest. fricties waar vaak op is gereageerd door scherpere of juist soepeler selectie. Er valt nauwelijks een geschiedenis te schrijven van...
Meer... Artikel downloadenBinnen de psychometrische en onderwijskundige literatuur wordt veel verwacht van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van testen. Eén van de ontwikkelingen op psychometrisch gebied betreft het geautomatiseerd adaptief testen; een toetsafnametechniek waarbij tijdens de toetsafname de opgaven...
Meer... Artikel downloadenDit artikel opent met een beschrijving van achtergronden en kenmerken van een aansluitingsproject HAVO-HBO in de regio Groningen. Vervolgens komen aanleiding, opzet en resultaten van een onderzoek aan de orde dat naar dit project verricht is; het gaat hierbij om een peiling van meningen van...
Meer... Artikel downloadenBespreking van G. de Vries ( 1993), Het pedagogisch regiem, groei en grenzen van de geschoolde samenleving. Proefschrift UvA, handelseditie verschenen bij Meulenhoff, Amsterdam, ISBN 90 290 4622 8.
Dat vandaag de dag steeds meer mensen steeds langere onderwijswegen volgen en het hoogst mogelijke...