Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...
Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.
Jaargang 40 - 2022/1
Jaargang 39 - 2021/3/4
Jaargang 39 - 2021/2
Jaargang 39 - 2021/1
Jaargang 38 - 2020/2
Klik hier voor eerdere jaargangen
Klik hier voor informatie over de redactie.
Geen abstract...
Meer... Artikel downloaden'Het Kennisdebat heeft als eerste doel om te verkennen welke rol kennis in de komende jaren kan gaan spelen in de samenleving. Het gaat om verkenningen van een toekomst waarop de huidige ontwikkelingen al enig zicht werpen. Kennis zal zeker een belangrijke rol gaan spelen. Kennis kan wellicht een...
Meer... Artikel downloadenDe komende jaren zal kennisintensiteit van onze samenleving sterk toenemen. Om internationaal te kunnen concurreren is een toenemende aandacht voor deze kennisintensiteit noodzakelijk. Om de wensen en noden van zo'n samenleving te inventariseren en te bediscussiëren, is een jaar geleden...
Meer... Artikel downloadenKinderen die pas hebben leren lezen, brengen - ook buiten de muren van de school - soms uren door met het lezen van alles wat zich aan hen voordoet, zonder dat er een onderwijzer aan te pas komt. Zij doen dit uit zichzelf en hebben blijkbaar geleerd om zelfstandig te leren. Dit vermogen om...
Meer... Artikel downloadenDe centrale stelling in deze bijdrage is dot onderwijs wordt geregeerd door intuïtie en traditie. Ervaringskennis en inhoudelijke expertise worden als afdoende voorwaarde beschouwd voor onderwijstaken. Deze houding staat echter in schril contrast met de houding als vakinhoudelijke professional...
Meer... Artikel downloadenIn deze bijdrage wordt ingegaan op het studiehuisconcept zoals dit voor het voortgezet onderwijs is uitgewerkt. De achterliggende gedachte hiervan is te vergelijken met het idee van 'Leren te leren' dat momenteel ook in het hoger onderwijs in de actualiteit staat. Met het stimuleren van...
Meer... Artikel downloadenIn deze bijdrage warden allereerst enkele algemene beschouwingen over het onderwijs In Vlaanderen beschreven. Vervolgens wordt ingegaan op enkele vragen die het onderwijsdebat in Vlaanderen op dit ogenblik beheersen. Voor de universiteiten wordt een open toegangsbeleid gehanteerd en de...
Meer... Artikel downloadenEen groot probleem bij dit alles is dat de financiering uit de eerste geldstroom zeer karig is en dat deze de groei in de studentenaantallen niet volgt....
Meer... Artikel downloadenDe kennisexplosie van de laatste decennia, de bezuinigingen in het onderwijs en nieuwe inzichten over 'leren' maken veranderingen in het onderwijs noodzakelijk. Van studenten in het hoger onderwijs wordt verwacht dat zij niet uitsluitend kennis consumeren en reproduceren, maar ook actief met die...
Meer... Artikel downloadenCentraal in het Kennisdebat in Maastricht stond de stelling dat 'Leren te leren' een buitengewoon belangrijk, zo niet noodzakelijk concept is voor academisch onderwijs in onze tijd. Die stelling, beargumenteerd vanuit de cognitieve psychologie, werd vervolgens vanuit een onderwijskundig perspectief...
Meer... Artikel downloadenHet programma van het Kennisdebat 'Leren te leren' te Maastricht bestond uit een aantal presentaties en uit discussie met de aanwezigen. Het deelnemersveld aan het debat was divers: vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, overheidsinstellingen, voortgezet onderwijs en de universitaire...
Meer... Artikel downloaden