Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...
Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.
Jaargang 40 - 2022/3/4
Jaargang 40 - 2022/2
Jaargang 40 - 2022/1
Jaargang 39 - 2021/3/4
Jaargang 39 - 2021/2
Klik hier voor eerdere jaargangen
Klik hier voor informatie over de redactie.
Geen abstract...
Meer... Artikel downloadenJaarlijks zien Zo'n 70.000 nieuwe wereldburgers het licht in Vlaanderen. Daarvan bereikt 45 procent - naar actueel geldende nonnen -18 à 20 jaar later de toegang tot het Hoger Onderwijs. Bijna één op de vijf (18 procent) van dit cohort zal daar een aantal jaren later een diploma...
Meer... Artikel downloadenIn dit tweede artikel over de aansluiting in België tussen secundair en hoger onderwijs wordt deze problematiek benaderd vanuit economisch perspectief. Ingegaan wordt op de effecten van preselectie met het oog op zowel allocatie van schaarse middelen als democratisering van het hoger...
Meer... Artikel downloadenIn het kader van internationalisering van het hoger onderwijs is het gewenst dat cursussen in het Engels gegeven worden. In de WHW is de mogelijkheid hiertoe ernstig beperkt en wordt van de instellingen een gedragscode verwacht, waarin een en ander is geregeld. Dit artikel tracht een aanzet te...
Meer... Artikel downloadenGerapporteerd wordt over de eerste jaargang ondervraagden in het kader van het afgestudeerden-volgproject van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de UU. 44O psychologen, 'algemene sociale wetenschappers', pedagogen, onderwijskundigen, sociologen en antropologen werden telefonisch benaderd...
Meer... Artikel downloadenOpleiden is geen synoniem voor 'volstoppen met kennis'. Opleiden dient primair gericht te zijn op het doen verwerven van vaardigheden. Dit uitgangspunt, dat voor steeds meer opleiders een vanzelfsprekendheid is, heeft gevolgen voor de wijze waarop een opleiding wordt afgesloten. Competentie met...
Meer... Artikel downloaden