Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...
Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.
Jaargang 40 - 2022/3/4
Jaargang 40 - 2022/2
Jaargang 40 - 2022/1
Jaargang 39 - 2021/3/4
Jaargang 39 - 2021/2
Klik hier voor eerdere jaargangen
Klik hier voor informatie over de redactie.
Geen abstract...
Meer... Artikel downloadenReeds enkele jaren discussiëren de universileiten over informatiebeleid, waarbij de informatie-uitwisseling met de minister van Onderwijs en Wetenschappen een belangrijke rol speelt. De belangstelling bij bestuurders voor deze discussie is beperkt. De universitaire managers zijn kennelijk meer...
Meer... Artikel downloadenHet numeriek rendement wordt nog steeds gezien als een belangrijke indicator voor de kwaliteit van het hoger onderwijs. De vraag is echter of centrale actoren zoals studenten, overheid en instellingen de hoogte van het numeriek rendement op dezelfde wijze waarderen. De interpretatie van het concept...
Meer... Artikel downloadenDeze bijdrage heeft tot onderwerp de meetbaarheid van de kwaliteit van functies en een maat voor de kansen op een baan voor afgestudeerden van een bepaalde studierichting. Deze aspecten van de beroepspraktijk zijn geanalyseerd met gegevens uit het continu loopbaanonderzoek onder alle afgestudeerden...
Meer... Artikel downloadenOp basis van een overzicht van de terzake relevante literatuur wordt de waarde onderzocht van een aan het bedrijfseconomisch onderzoek ontleende methode voor het vaststellen van de produktiviteit en de efficiëntie van her onderwijsproduktieproces: het opstellen van produktiefuncties....
Meer... Artikel downloadenDe kwaliteit van hoger onderwijs staat reeds een aantal jaren hoog genoteerd op de agenda van de overheid, de overkoepelende hoger onderwijsorganisaties en de instellingen voor hoger onderwijs. Een van de actuele discussiepunten betreft de vraag hoe tot verantwoorde uitspraken te komen over de...
Meer... Artikel downloaden