Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...
Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.
Jaargang 40 - 2022/3/4
Jaargang 40 - 2022/2
Jaargang 40 - 2022/1
Jaargang 39 - 2021/3/4
Jaargang 39 - 2021/2
Klik hier voor eerdere jaargangen
Klik hier voor informatie over de redactie.
Geen abstract...
Meer... Artikel downloadenBesproken wordt een keuzestrategie voor de inzet van (elektronische) media in het hoger onderwijs. In het model wordt onderscheid gemaakt tussen het genereren en het afwegen van medium-toepassingen, waarbij een zogenaamde 'mediumtoepassing' wordt onderscheiden van een 'fysiek medium'....
Meer... Artikel downloadenMoeilijkheden met het traditionele model binnen de ontwerpkunde en de paradigmawissel in de toevoerwetenschappen, geven aanleiding tot het construeren van nieuwe basismodellen. In dit artikel wordt een model gepresenteerd dat gebaseerd is op bevindingen uit de cognitieve wetenschappen. Het model...
Meer... Artikel downloadenBinnen diverse takken van onderwijs wordt getracht om naast het meten van kennis ook andere aspecten, voor zover relevant voor de beroepsuitoefening, te meten. Ten aanzien van praktische vaardigheden zijn deze pogingen reeds eerder beschreven o.a. voor conservatoriumopleidingen (Colwell, 1970),...
Meer... Artikel downloadenIn dit artikel zal een historisch overzicht worden gegeven van de ontwikkeling in de taken van (het stelsel van) het wetenschappelijk onderwijs sinds de Franse bezetting tot nu. Daarbij zal met name aandacht worden geschonken aan de functies van het universitaire onderwijs in relatie tot de...
Meer... Artikel downloadenIn deze bijdrage wordt gereageerd op een artikel van drs. C. de Hart in het juni-nummer over de universitaire bestuursstructuur, dat commentaar gaf op een artikel van de beide auteurs. Hierin werd het spraakmakende advies van de ARHO besproken.
Zolang een andere bestuursstructuur niet aantoonbaar...