Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...
Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.
Jaargang 40 - 2022/3/4
Jaargang 40 - 2022/2
Jaargang 40 - 2022/1
Jaargang 39 - 2021/3/4
Jaargang 39 - 2021/2
Klik hier voor eerdere jaargangen
Klik hier voor informatie over de redactie.
Competenties vormen steeds meer de basis voor hogere beroepsopleidingen. De ontwikkeling is fundamenteel en van lange duur. De huidige praktijk is nog zeer gevarieerd en de inbedding van competenties in de opleiding zal zeker nog een aantal jaren vragen. Ontwikkelingen vanuit hoger beleid kunnen...
Meer... Artikel downloadenMede als gevolg van de door de minister in het HOOP 2000 aangekondigd 'zelfregie' is dit jaar een gewijzigde procedure gevolgd voor de advisering en besluitvorming rond nieuwe opleidingen van hogescholen. De hogescholen hebben voorafgaande aan de advisering door de adviescommissie Onderwijsaanbod...
Meer... Artikel downloadenIn dit artikel worden onderwijsopvattingen onderzocht als een mediterende studentvariabele. De herkomst van deze opvattingen wordt nagegaan door de invloed van de instelling (enerzijds het niveau van de instelling en anderzijds de gepercipieerde doeloriëntatie) waaraan onderwijs wordt gevolgd...
Meer... Artikel downloadenStudiepunten blijken een goed bruikbare schatting te kunnen geven van moeilijkheidsgraad en omvang van studieonderdelen in de realiteit. Voor curriculumontwerpers kan er een bruikbaar planningsinstrument, de Programma-ijker, op worden gebaseerd. De Programma-ijker vormt bovendien een goed...
Meer... Artikel downloaden