Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...
Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.
Jaargang 40 - 2022/3/4
Jaargang 40 - 2022/2
Jaargang 40 - 2022/1
Jaargang 39 - 2021/3/4
Jaargang 39 - 2021/2
Klik hier voor eerdere jaargangen
Klik hier voor informatie over de redactie.
Bij het ontwikkelen van het onderwijsconcept voor de Christelijke Hogeschool Noord Nederland is constructivisme als visie op kennis en leren als uitgangspunt genomen. Constructivisme is een verzamelterm voor verschillende en elkaar deels overlappende vormen van constructivisme. In dit artikel...
Meer... Artikel downloadenHet ontwikkelen van onderwijs is een avontuur. Een reis met medereizigers die ieder zo hun eigen opvattingen hebben over het reisdoel, de route en wat mee te nemen. Het ontwikkelen van een vorm van onderwijs die de ontwikkelaars grotendeels onbekend is, laat zich met een ontdekkingsreis...
Meer... Artikel downloadenHet invoeren van integrale kwaliteitszorg is niet enkel de zorg van de schoolleiding, maar ook van alle personeelsleden. Dit idee was de aanzet tot het houden van een exploratieve bevraging van de personeelsleden aangaande hun attitude ten aanzien van het initiatief om een kwaliteitssysteem uit te...
Meer... Artikel downloadenDe invoering van de MUB heeft het spanningsveld tussen het streven naar een zo groot mogelijke autonomie door het wetenschappelijk personeel en de noodzaak van een professionele onderwijsorganisatie versterkt. Dit spanningsveld vloeit mede voort uit het feit dat bij de vormgeving van...
Meer... Artikel downloaden