Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...
Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.
Jaargang 40 - 2022/3/4
Jaargang 40 - 2022/2
Jaargang 40 - 2022/1
Jaargang 39 - 2021/3/4
Jaargang 39 - 2021/2
Klik hier voor eerdere jaargangen
Klik hier voor informatie over de redactie.
Met dit artikel plaatsen we enige kanttekeningen bij het voucher experiment dat de minister van OC&W onlangs in het HOOP2000 (ministerie van OC&W, 2000) heeft aangekondigd. Over vouchers is de afgelopen jaren al veel gezegd en geschreven. De algemene notie is dat de introductie van vouchers de...
Meer... Artikel downloadenUit cognitief-psychologisch onderzoek blijkt dat studenten beter leren wanneer zij actief bezig zijn met de stof. Voor hoorcolleges implicieert dit dat studenten in de collegezaal aan het werk moeten en dat de monoloog van de docent moet worden doorbroken. Veel docenten zijn echter bezorgd dat...
Meer... Artikel downloadenDeze bijdrage bevat de resultaten van een onderzoek dat werd uitgevoerd aan 100 recent, in Nederland verschenen dissertaties op het terrein der cultuurwetenschappen: geschiedenis, kunstgeschiedenis, filosofie en letterkunde. Het onderzoek was gericht op de specificiteit, de eenduidigheid en de aard...
Meer... Artikel downloadenIn het MESH-project is een multimediaplatform ontwikkeld waarin meerdere partijen kunnen samenwerken op afstand door hoge kwaliteit audio en video en de mogelijkheid om gezamenlijk aan documenten te werken. Dit platform is in de praktijk getest in vier verschillende situaties: vergaderen,...
Meer... Artikel downloaden