Scope en doel TvHO

Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...

Artikel indienen

Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.

Nummers TvHO

Jaargang 39 - 2021/2
Jaargang 39 - 2021/1
Jaargang 38 - 2020/2
Jaargang 38 - 2020/1
Jaargang 32 - 2014/3

Klik hier voor eerdere jaargangen

Redactie

Klik hier voor informatie over de redactie.

Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in.

Jaargang 18 - 2000/2

Waarom vouchers?

Gerrit de Jager & Albertjan Peters

TvHO 2000 18 02 01 65-75

Met dit artikel plaatsen we enige kanttekeningen bij het voucher experiment dat de minister van OC&W onlangs in het HOOP2000 (ministerie van OC&W, 2000) heeft aangekondigd. Over vouchers is de afgelopen jaren al veel gezegd en geschreven. De algemene notie is dat de introductie van vouchers de...

Meer...   Artikel downloaden

De monoloog doorbroken: effecten van een activerende collegecyclus

Liesbeth van Dijk & Gerard van den Berg

TvHO 2000 18 02 02 76-91

Uit cognitief-psychologisch onderzoek blijkt dat studenten beter leren wanneer zij actief bezig zijn met de stof. Voor hoorcolleges implicieert dit dat studenten in de collegezaal aan het werk moeten en dat de monoloog van de docent moet worden doorbroken. Veel docenten zijn echter bezorgd dat...

Meer...   Artikel downloaden

Probleemstellingen in cultuur wetenschappelijk onderzoek

Sjef Stijnen

TvHO 2000 18 02 03 92-116

Deze bijdrage bevat de resultaten van een onderzoek dat werd uitgevoerd aan 100 recent, in Nederland verschenen dissertaties op het terrein der cultuurwetenschappen: geschiedenis, kunstgeschiedenis, filosofie en letterkunde. Het onderzoek was gericht op de specificiteit, de eenduidigheid en de aard...

Meer...   Artikel downloaden

Samenwerken en leren op afstand met MESH

Carla Verwijs & Petra Fisser

TvHO 2000 18 02 04 117-129

In het MESH-project is een multimediaplatform ontwikkeld waarin meerdere partijen kunnen samenwerken op afstand door hoge kwaliteit audio en video en de mogelijkheid om gezamenlijk aan documenten te werken. Dit platform is in de praktijk getest in vier verschillende situaties: vergaderen,...

Meer...   Artikel downloaden
© 2020-2021 Tijdschrijft voor Hoger Onderwijs

RSS