Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...
Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.
Jaargang 40 - 2022/3/4
Jaargang 40 - 2022/2
Jaargang 40 - 2022/1
Jaargang 39 - 2021/3/4
Jaargang 39 - 2021/2
Klik hier voor eerdere jaargangen
Klik hier voor informatie over de redactie.
In dit artikel worden de ontwikkelingen beschreven in het denken over assessment zowel in de schoolse context als in de context van professionele opleidings- en ontwikkelingsprogramma's. Voorbeelden van onderzoeksstudies naar de kwaliteiten van nieuwe vormen van assessment worden gepresenteerd....
Meer... Artikel downloadenVolgens recent onderwijskundig onderzoek is er behoefte aan nieuwe vormen van assessment in de eigen onderwijspraktijk van docenten in hoger onderwijs. Het 0ebruik van onderwijsdossiers kan hier hulp bieden. In deze empirische studie wordt door middel van een surveyonderzoek nagegaan wat volgens...
Meer... Artikel downloadenIn de Wet op de Vaste Boekenprijs zoals die nu aanvaard is en op 1 januari 2005 ingaat, vallen de algemene en wetenschappelijke boeken wel, en de schoolboeken niet onder het vaste prijsregime (zie Tweede Kamer, 2004a en b). Dit artikel beschrijft waarom de vaste boekenprijs ook voor...
Meer... Artikel downloadenDoor de toename van het aantal bronnen op internet kunnen studenten steeds eenvoudiger (delen van) schrijfopdrachten van internet 'maken'. Veel recente publicaties behandelen methodes om het 'knip-en-plak' gedrag van studenten op te sporen. Er is inmiddels software beschikbaar die een aantal vormen...
Meer... Artikel downloadenGeen abstract...
Meer... Artikel downloaden