Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...
Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.
Jaargang 39 - 2021/3/4
Jaargang 39 - 2021/2
Jaargang 39 - 2021/1
Jaargang 38 - 2020/2
Jaargang 38 - 2020/1
Klik hier voor eerdere jaargangen
Klik hier voor informatie over de redactie.
Met de nieuwe accreditatieregeling voor het universitaire onderwijs wordt de nadruk verlegd van kennisoverdracht naar competentieverwerving. Een voor de hand liggende operationalisering in termen van vaardigheden doet deze omslag tekort. Het begrip 'competentie' biedt meer dan dat, namelijk het...
Meer... Artikel downloadenIn een recent literatuuroverzicht werden de onderzoeksbevindingen van studies die de effecten van probleemgestuurd onderwijs (pgo) vergeleken met die van een conventionele leeromgeving op een rijtje gezet (Dochy, Segers, Gijbels & Van den Bossche, 2001). Uit de studies bleek dat de implementatie...
Meer... Artikel downloadenVijfentwintig jaar geleden zag een nieuwe onderwijsrol in het Nederlandse hoger onderwijs het levenslicht. Met de introductie van probleemgestuurd onderwijs aan de Universiteit Maastricht ontstond de rol van tutor. Een tutor is de begeleider van een onderwijsgroep. Een groep van ongeveer tien...
Meer... Artikel downloadenHet Hoger Onderwijs voor Ouderen - bekender als 'HOVO' of 'Seniorenacademie' - is bedoeld voor 50-plussers die uit eigen interesse onderwijs op 'hoger niveau' willen volgen. Sinds de start in 1986 is het totale aantal cursisten per jaar, verdeeld over ongeveer 30 locaties, tot boven de 15.000...
Meer... Artikel downloaden