Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...
Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.
Jaargang 40 - 2022/3/4
Jaargang 40 - 2022/2
Jaargang 40 - 2022/1
Jaargang 39 - 2021/3/4
Jaargang 39 - 2021/2
Klik hier voor eerdere jaargangen
Klik hier voor informatie over de redactie.
Geen abstract...
Meer... Artikel downloadenVeel hogescholen willen zich niet langer opstellen als aanbieder van welomschreven beroepsopleidingen, maar als dienstverlenende instelling gericht op beroepsvorming op maat. Vaak krijgt het studentperspectief daarbij de volle aandacht. In dit artikel gaat het ons om het personeel: wil de omslag...
Meer... Artikel downloadenWe schetsen een indicatorenstelsel waarmee - gebruikmakend van gegevens uit het jaarlijkse landelijk onderzoek onder hoger opgeleiden - een aantal aspecten van de kwaliteit van opleidingen in het hoger onderwijs kan worden vastgesteld. Voor elk van de onderscheiden kwaliteitsaspecten zijn meerdere...
Meer... Artikel downloadenOpeenvolgende kabinetten hebben een verdere autonomievergroting van de hogeronderwijsinstellingen voorgestaan. Het parlement is echter bevreesd dat dit leidt tot een wildgroei van het studieaanbod. Door te testen op 'macrodoelmatigheid' moest dit worden voorkomen. In dit artikel wordt gekeken naar...
Meer... Artikel downloadenDeze studie onderzoekt de effecten van de didactische leeromgeving op het leren van studenten en vergelijkt daarbij een leerkrachtgestuurde setting via hoorcolleges met een studentactiverende leeromgeving via coöperatieve opzoekopdrachten. Het onderzoek kent een quasi-experimentele...
Meer... Artikel downloadenBoekbespreking van: Joy de Jong (2005). Uitgesproken complex. Interactie tussen scriptieschrijvers en begeleiders (dissertatie IVLOS/UU), ISBN 90-393-4156-7, 415 p., € 20....
Meer... Artikel downloadenDe rubriek 'Review' heeft als doel om de lezer te informeren over recente publicaties metbetrekking tot het hoger onderwijs....
Meer... Artikel downloaden