Scope en doel TvHO

Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) besteedt aandacht aan onderzoek naar actuele ontwikkelingen / thema's die spelen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. TvHO doet dat evidence-based, maar met een duidelijke link naar het beleid en de praktijk van het HO in Nederland en Vlaanderen.
Lees verder...

Artikel indienen

Kopij voor het tijdschrift kan worden gestuurd naar Judith Tersteeg (redactietvho.nl). Richtlijnen voor het indienen van artikelen vindt u hier.

Nummers TvHO

Jaargang 39 - 2021/2
Jaargang 39 - 2021/1
Jaargang 38 - 2020/2
Jaargang 38 - 2020/1
Jaargang 32 - 2014/3

Klik hier voor eerdere jaargangen

Redactie

Klik hier voor informatie over de redactie.

Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in.

Welk wetenschappelijk onderzoek bereikt de collegezaal?

Remko van Hoek & Kai Peters

Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 2008 (26), 3, 180-189.

Bij het kwalificeren van business schools maakt de factor onderzoek voor 20% deel uit van het algemene beoordelingsresultaat, en 45% van datgene waar een opleiding invloed op heeft.1 Binnen business schools worden academici beoordeeld en beloond op grond van onderzoeksoutput van een hoog niveau. Opleidingsinstituten dienen inzicht en denken te vergroten door middel van onderzoek, maar de vraag is welke onderzoeken nu eigenlijk een directe invloed op het onderwijs hebben, of zijn onderzoek en onderwijs twee afzonderlijke activiteiten? Ondanks het feit dat veel onderzoek zich gericht heeft op de relatie tussen de output van onderzoek en onderwijskwaliteit op institutioneelNniveau, is er heel weinig onderzoek gedaan waarbij direct gekeken wordt naar welke kennis er in de collegezaal wordt overgebracht. Het doel van deze bijdrage is om meer inzicht te geven in hoe op individueel academisch niveau onderzoeksoutput in het onderwijs gebruikt wordt.

Artikel downloaden
© 2020-2021 Tijdschrijft voor Hoger Onderwijs

RSS